Παιγνιοθεραπεία στο Πρωτόλειο Ψ από την Αγάπη Χλωρού
Με χαρά και ενθουσιασμό, καλωσορίζουμε μία νέα συνεργασία στο Πρωτόλειο Ψ! Καλή μας αρχή!
Λίγα λόγια από την Αγάπη Χλωρού, Μουσικολόγος/Εκπαιδευτικός, Ειδικός Θεραπευτικού Παιχνιδιού, μέλος του Play Therapy International. Εκπ. στη Συμβουλευτική Ψυχολογία
"Επόμενος σταθμός Πρωτόλειο Ψ : Ψυχολογική και Ψυχοκοινωνική Στήριξη
Είμαι πολύ χαρούμενη που θα πορευτούμε παρέα με αυτό το συνεργατικό εγχείρημα εδώ στη Θεσσαλονίκη. Το πλαίσιο τους δίνει έμφαση στις κοινωνικές συνθήκες προσεγγίζοντας τη δυσκολία που βιώνουν οι άνθρωποι με τρόπο ολιστικό. Μια προσέγγιση που έρχεται να συναντήσει τη δική μου φιλοσοφία σχετικά με τις δυσκολίες που βιώνουν τα παιδιά. Στον ζεστό και οικείο χώρο του Πρωτόλειου Ψ,λοιπόν, ξεκινάνε οι συναντήσεις Θεραπευτικού Παιχνιδιού με παιδιά.
Λίγα πρώτα λόγια για την Παιγνιοθεραπεία
Η Παιγνιοθεραπεία αφορά στην αλλαγή και στην εσωτερική μετακίνηση ενός ανθρώπου με όχημα το παιχνίδι. Πρόκειται για μία ψυχοθεραπευτική παρέμβαση η οποία επιτρέπει στο άτομο που αναζητά υποστήριξη να έρθει σε επαφή με τις δικές του πηγές ανθεκτικότητας και του επιτρέπεται να εξερευνήσει το δυναμικό του χωρίς κριτική και πίεση. Μέσα στην ασφαλή σχέση που δημιουργείται ανάμεσα στη θεραπεύτρια και το άτομο, τα βιώματα, οι φόβοι και οι ανησυχίες βρίσκουν τρόπο να έλθουν ξανά στο παρόν και να βιωθούν μέσα από το παιχνίδι με έναν τρόπο που σιγά σιγά πια δεν τρομάζει, δεν αγχώνει και δεν πονάει. Είναι αυτή η δύναμη που αντλείται από την εμπιστοσύνη και την ασφάλεια που εμπνέει η θεραπεύτρια και που λεκτικά ή μη, λέει “εδώ είσαι απόλυτα αποδεκτός ή αποδεκτή όπως ακριβώς είσαι, είσαι ασφαλής και σε αυτό το ταξίδι που κάνεις μέσα στους φόβους και τις δύσκολες στιγμές σου δεν είσαι μόνος ή μόνη ”.
Tο Θεραπευτικό Παιχνίδι στο Πρωτόλειο -Ψ-
Η συγκεκριμένη μορφή θεραπείας απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας από 4 έως 12 ετών. Είναι μη-κατευθυντική παρέμβαση και βασίζεται στην προσωποκεντρική θεωρία του Carl Rogers, στο έργο και τις αρχές της Αxline και στη θεωρία του δεσμού (attachment). Κύριο σημείο στην θεωρία αποτελεί το γεγονός πως το παιχνίδι είναι η φυσική γλώσσα του παιδιού.
Οι συναντήσεις γίνονται μέσα σε ένα ελεύθερο και προστατευμένο χώρο. Η κατάλληλα εκπαιδευμένη θεραπεύτρια, χρησιμοποιώντας επιλεγμένα παιχνίδια, δημιουργεί τις συνθήκες για ανάπτυξη μιας εξ' ορισμού θεραπευτικής σχέσης, μέσα στην οποία το παιδί νιώθει ελεύθερο να εκφράσει κάθε πτυχή του εαυτού του, χωρίς φόβο κριτικής, ενώ έχει τη δυνατότητα να εξερευνήσει σε βάθος εμπειρίες και σημαντικά γεγονότα για εκείνο. Το παιχνίδι είναι ο ασφαλέστερος τρόπος για ένα παιδί να επαναδιαπραγματευτεί (συνειδητά ή ασυνείδητα) τραυματικά βιώματα που είναι πηγές δυσκολιών στην καθημερινότητα και τελικά να καταφέρει να βρει άλλους δρόμους σκέψης και διαχείρισης. Οι δυσκολίες αυτές μπορεί να αφορούν τόσο συναισθηματικές όσο και δυσκολίες κοινωνικών δεξιοτήτων και συμπεριφοράς. Η παραπάνω διαδικασία εφοδιάζει το παιδί με εργαλεία αυτοελέγχου και συνειδητότητας σχετικά με τα όρια και την προσωπικότητά του. Οι νέες συνάψεις και δρόμοι σκέψης που του δημιουργούνται κατά τη διάρκεια της παρέμβασης αποτελούν τον οδηγό προς έναν καινούριο τρόπο να υπάρχει και να συνυπάρχει με τα συναισθήματα και την προσωπική του ιστορία.
Σε ποια παιδιά μπορεί να είναι αποτελεσματικό
το θεραπευτικό παιχνίδι
--Δυσκολία στην έκφραση των πλήρη δυνατοτήτων τους (κοινωνικά ή ζητήματα επιδόσεων)
-Εφιάλτες, κακή ποιότητα ύπνου
-Κίνδυνος ύπαρξης/αποκλεισμού από το σχολείο, κοινωνική απομόνωση
-Έχει υποστεί κάποια τραυματική εμπειρία
-Συναισθηματική, σωματική ή σεξουαλική κακοποίηση
-Δυσκολίες λόγο δυσλειτουργικού οικογενειακού περιβάλλοντος
-Δυσφορία που προκύπτει από ανησυχία, πίεση ή φοβίες
-Βίωμα απώλειας ή πένθος οποιουδήποτε είδους
-Δυσκολία στη συγκέντρωση για περισσότερο από μικρές χρονικές περιόδους
-Απομόνωση ή συνεχώς με συναισθήματα δυστυχίας και θλίψης
-Ύπαρξη κάποιας ιδιαιτερότητας ή σημάδια ότι ανήκει στο φάσμα του αυτισμού
-Δυσκολία στο να κάνει τους φίλους
-Απουσία όρεξης για παιχνίδι, απουσία έκφρασης συναισθημάτων
-Ενούρηση ή εγκόπριση
-Επιλεκτική αλαλία
-Αγχώδη συμπεριφορά, χαμηλή αυτοεκτίμηση
Πως δομείται η παρέμβαση
Αρχικά, πραγματοποιείται μια πρώτη συνάντηση μόνο με τους γονείς του παιδιού, στην οποία συνήθως παίρνεται το ιστορικό και γίνεται ξεκάθαρο το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα γίνει η παρέμβαση. Οι συναντήσεις στο δωμάτιο παιχνιδιού γίνονται ατομικά με το παιδί, είναι εβδομαδιαίες και η διάρκειά τους είναι 45-50 λεπτά. Η συνέπεια στα χρονικά όρια και την εβδομαδιαία παρουσία θεωρείται βασικός παράγοντας στην αποτελεσματικότητα της θεραπείας. Κατά την διάρκεια των συναντήσεων, το παιδί έχει την ευκαιρία να δουλέψει με όποιες μεθόδους/υλικά επιθυμεί, όπως για παράδειγμα τον δίσκο με την άμμο και τα σύμβολα, τον πηλό, τα μουσικά όργανα, την κίνηση, τις ιστορίες, τις γαντόκουκλες (puppets), την ζωγραφίκή, τον δημιουργικό οραματισμό. Αυτή η ευκαιρία για παιχνίδι και δημιουργικότητα, επιτρέπει στο παιδί να διερευνήσει τον εαυτό του σε συνειδητό και ασυνείδητο επίπεδο. Η συνολική διάρκεια της απαιτούμενης παρέμβασης θα καθοριστεί μετά το πέρας των πρώτων 6-8 συναντήσεων, όπου και θα υπάρξει εκ νέου συνάντηση με τους γονείς. Σύμφωνα με μία από τις βασικότερες αρχές του μη κατευθυνόμενου θεραπευτικού παιχνιδιού, το παιδί δεν θα βιάζεται και δεν θα παρακινείται από την θεραπεύτρια να φτάσει κάπου, αλλά θα ακολουθήσει τον προσωπικό του ρυθμό σε αυτή την διαδικασία εσωτερικής επεξεργασίας. Η ουσία του θεραπευτικού παιχνιδιού είναι το να δοθεί η κατάλληλη φροντίδα και βοήθεια στα παιδιά, ώστε τα ίδια να βοηθήσουν τον εαυτό τους."
Χλωρού Αγάπη _ Μουσικολόγος/Εκπαιδευτικός, Ειδικός Θεραπευτικού Παιχνιδιού , μέλος του Play Therapy International. Εκπ. στη Συμβουλευτική Ψυχολογία
Τηλ επικοινωνίας : 6942671217
Διεύθυνση - Πρωτόλειο Ψ: Πελοποννήσου 8, Θεσσαλονίκη